Adresat: Wychowankowie Domu Dziecka, dzieci Specjalnej Troski / grupa uczniów ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, dzieci z rodzin patologicznych/
Termin: IV 2003 – IX 2003
Koordynator: MARTA DRABIK i AGNIESZKA WOŹNIAK
Cele: 1.Zdobycie wiedzy i podejmowanie działań na rzecz Ochrony Środowiska; 2.Poznanie własnego regionu jako naszej małej Ojczyzny;
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ: 1.Spotkanie przygotowawczo- organizacyjne – ustalenia do realizacji projektu.
A) MŁODY EKOLOG 1.Wędrówki szlakami turystycznymi po regionie Małopolska: a) Rezerwat Przyrody-Skamieniałe Miasto. b) Wiśnicko-Lipnicki Park Krajobrazowy. c) Rezerwat Przyrody w Debrza.
2.Projekcja filmu – Zbieranie, segregacja i przetwarzanie surowców wtórnych; 3.Opracowanie albumu zdjęć z fotoreportażu Czyste szlaki; 4.Wycieczka po regionie: Mini-Muzeum w Jastrzębiej – Dworek w Kąśnej Dolnej – Muzeum Przyrody w Ciężkowicach 5.Zielone Perły Tarnowa – Głazy narzutowe: • -przy ul. Piłsudskiego; • -przy Al.Tarnowskich; 6.Prelekcja: Szkoła recyklingu w Polsce. 7.Zbiórka surowców wtórnych. 8.Ewaluacja Akcji Czyste Szlaki.
B).DZIEŃ ZIEMI 1.Prelekcja - Mój wkład w ochronę środowiska 2.Konkurs plastyczny – Czysta Ziemia to zdrowe życie; 3.Projekcja przeźroczy - Zielona Planeta 4.Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowie i życie człowieka – warsztaty zajęciowe; 5.Ewaluacja Dnia Ziemi
C).Aktywny udział w ochronie zasobów naturalnych naszego regionu; 1.Polichty – Ośrodek Edukacji Ekologicznej; a).Zasoby wodne; b).Mechaniczno – biologiczna oczyszczalnia ścieków; c).Chronione gatunki roślin i zwierząt. d).Funkcjonowanie różnych ekosystemów; 2.Wykonanie prac użytecznych dla Ośrodka w Polichtach; 3.Ekologiczna dyskoteka z quizami; 4.Las naszym przyjacielem - gra terenowa • Ewaluacja Edukacji Ekologicznej;
3.Organizacja WAKACYJNEJ ZIELONEJ SZKOŁY w Murzasichle k/Zakopanego A). Edukacja ekologiczna 1.Terenoznawstwo - czyli jak nie zabłądzić na szlaku?- Warsztaty zajęciowe. Zdobycie umiejętności utylitarnych: • zachowanie się w czasie wycieczek; • umiejętność czytania mapy w terenie; • posługiwania się kompasem w terenie 2.Oko w oko z ekosystemem Tatr - • wędrówki szlakami turystycznymi; • opracowanie pięter roślinności górskiej - plastyczna mapa roślinności Tatr opracowana samodzielnie przez dzieci – warsztaty plastyczne; 3.Porządkowanie szlaków w Tatrach - Kontynuacja Akcji Czyste Szlaki; 4.Wycieczki: • Zakopane -zwiedzenie Muzeum Tatrzańskiego, • wyjście na Gubałówkę, • wędrówka nad Morskie Oko; • Doliny tatrzańskie; 5.Spotkanie z Folklorem Góralskim ( muzyka, obrzędy i zwyczaje góralskie, rozmowy z ciekawymi ludźmi, degustacja potraw góralskich, ognisko); 6.Wielka Gra o nagrodę Młodego Ekologa – Ekologia i ochrona środowiska w regionie. • Ewaluacja Edukacji Ekologicznej
EFEKTY: 1. Nawyk dbania o czystość szlaków turystycznych oraz naturalnego otoczenia; 2. Zdobycie wiadomości o chronionych gatunkach roślin i zwierząt, funkcjonowaniu różnych ekosystemów; 3. Aktywny udział w obchodach Dnia Ziemi; 4. Propagowanie dorobku kulturowego regionu; 5. Aktywne uczestniczenie w życiu społecznym i kulturowym regionu; 6. Poczucie tożsamości z regionem; 7. Udział w Wakacyjnej Zielonej Szkole –czynny wypoczynek, rekreacja – nauka ekologiczna i regionalna poprzez zabawę;
OPIS ZADAŃ 1.MŁODY EKOLOG – edukacja ekologiczna; Poznanie piękna naszego regionu, wędrując szlakami turystycznymi: a).Ciężkowicko-Rożnowski Park Krajobrazowy i Rezerwat Przyrody „Skamieniałe Miasto”. Zapoznanie z historią rezerwatu i legendami. Poznanie świata ożywionego, obejrzenie skał. Zwiedzenie Kościoła p.w. św.Andrzeja z 1901-1902r. b).Wiślicko-Lipnicki Park Krajobrazowy. Poznanie przyrody nieożywionej: pomniki przyrody „Kamienie Brodzińskiego” oraz przyrody ożywionej. Zwiedzenie zamku w Nowym Wiśniczu, dworu ”Koryznówka” wraz z muzeum Jana Matejki, klasztoru i barokowej plebani, zabytkowego zespołu miejskiego oraz Lipnicy Murowanej z średniowiecznym układem urbanistycznym, kościoły oraz dwór Ledóchowskich z 1837r i cmentarz wojenny z I wojny światowej. c).Rezerwat Przyrody Debrza – wędrówka szlakami rezerwatu, poznanie uroczyska rodziny książęcej Sanguszków. d). Zapoznanie się z pomnikami przyrody – Głazami narzutowymi znajdującymi się na terenie Tarnowa. e). Wycieczka Autokarowa po regionie – poznanie Mini-Muzeum w Jastrzębiej, Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej oraz Muzeum Przyrody w Ciężkowicach. Ognisko – spotkanie z ciekawymi ludzmi.
2. A).Akcja ekologiczna- CZYSTE SZLAKI; Udział w projekcji filmu na temat zbierania, gromadzenia i segregacji surowców wtórnych, zostaną zapoznani z ideą recyklingu w Polsce i na świecie. Po przeszkoleniu jak zbierać surowce wtórne, dzieci wezmą udział w porządkowaniu szlaków turystycznych Pogórza i Tatrzańskiego Parku Narodowego. Z przeprowadzonej akcji zostanie opracowany album. Ewaluacja z Akcji Czyste Szlaki.
B).DZIEŃ ZIEMI Udział w prelekcji na temat: Mój wkład w ochronę środowiska, obejrzenie przeźroczy i wysłuchanie prelekcji na temat: Zielona Planeta, – dlaczego życie na ziemi ulega degradacji i co robić, aby chronić życie na ziemi. Udział w warsztatach na temat: Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowie i życie człowieka. Wezmą udział w konkursie plastycznym pt. Czysta Ziemia to zdrowe życie. Ewaluacja Dnia Ziemi.
C).Aktywny udział w ochronie zasobów naturalnych naszego regionu. Wyjazd do Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Polichtach, poznanie zasobów wodnych, obejrzenie mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków, poznanie chronionych gatunków roślin i zwierząt, poszerzenie wiadomości na temat funkcjonowania różnych ekosystemów. Wykonanie prac użytecznych na rzecz Ośrodka w Polichtach. Dzieci wezmą udział w ekologicznej dyskotece z quizami oraz w grze terenowej pt. Las naszym przyjacielem. Ewaluacja edukacji ekologicznej.
3.Organizacja Wakacyjnej Zielonej Szkoły w Murzasichle k/ Zakopanego. Dzieci wezmą udział w Wakacyjnej Szkole, poszerza swoją wiedzę na temat ekologii, ekosystemów tatr, zdobędą umiejętności utylitarne, poznają folklor góralski oraz będą kontynuować akcję Czyste szlaki. Poprzez wędrówkę szlakami tatrzańskimi takimi jak: Gubałówka, Morskie Oko i wybrane Doliny Tatrzańskie - poznają piękno pasma górskiego Tatr. Zwiedzą Muzeum Tatrzańskie w Zakopanym. Dzieci wezmą udział w warsztatach plastycznych i opracują mapę pięter roślinności Tatr. Ewaluacja edukacji ekologicznej poprzez udział w Wielkiej Grze o nagrodę Młodego Ekologa.
Uzasadnienie: Wychowankowie Domu Dziecka, dzieci specjalnej troski oraz dzieci z rodzin patologicznych, posiadają małą i niewystarczającą wiedzę z zakresu tematów: ochrona środowiska, ekologia i edukacja regionalna. Braki te spowodowane są z jednej strony przez izolację społeczną, a z drugiej znów przez nadmierną koncentrację procesów opiekuńczo-wychowawczych skierowanych na wyrównywanie deficytów emocjonalnych, fizycznych i ogólnorozwojowych tych dzieci, spowodowanych przez patologię środowiska rodzinnego czy całkowity lub częściowy brak rodziny naturalnej. Dlatego, jeżeli nie podejmiemy działań zmierzających do pogłębienia ich wiedzy dotyczący zagadnień ekologii, ochrony środowiska i edukacji regionalnej przyczynimy się do: • Obojętności społecznej przyszłych obywateli Unii Europejskiej; • Ignorancji na problemy związane z ochroną środowiska; • Braku świadomości społecznej, która może spowodować nieumiejętność podejmowania decyzji i dokonywania akceptowanych społecznie wyborów dotyczących rozwoju kraju, regionu i Europy; • Braku poczucia tożsamości regionalnej; • Ograniczenie rozwoju dzieci do podstawowego poziomu wiadomości i umiejętności; • Nieuświadomienie zagrożeń może spowodować podejmowanie działań zmierzających do dalszej degradacji środowiska naturalnego • Ignorancje dorobku kulturowego i gospodarczego regionu, a w konsekwencji nawet jego dewastacje; Natomiast, jeżeli podejmiemy działania zmierzające do poszerzenia wiedzy o ekologii, ochronie środowiska i edukacji regionalnej to przyczynimy się do: • Rozwoju intelektualnego dzieci; • Poczucia tożsamości regionalnej; • Poszerzenia wiedzy ochronie środowiska, ekologii i regionie, w którym żyją; • Uwrażliwienia dzieci na stan zagrożenia środowiska w regionie; • Poczucia odpowiedzialności za rozwój społeczny, kulturalny i gospodarczy regionu; • Podejmowanie działań zmierzających do poprawy stanu środowiska naturalnego; • Propagowanie idei recyklingu; Projekt będzie realizowany w specyficznym środowisku, wśród wychowanków Domu Dziecka, dzieci specjalnej troski oraz dzieci z rodzin patologicznych, dlatego celem jest zaproponowanie adresatom projektu, atrakcyjnych form zdobywania doświadczeń i wiedzy na temat zagadnień dotyczących regionu, ekologii i ochrony środowiska. Projekt jest dostosowany do potrzeb i możliwości emocjonalnych, intelektualnych i ogólnorozwojowych dzieci. Dając im możliwość wszechstronnego poznania poprzez doświadczenie i przeżycie osobiste realizowanych zagadnień.
OPIS REALIZACJI 1.Przygotowanie metodyczne: -zaproszenie do realizacji projektu specjalistów z zakresu: ochrony środowiska, ekologii i edukacji regionalnej oraz osób z przygotowaniem do pracy z dziećmi specjalnej troski i dziećmi trudnymi; -opracowanie programów szkoleń; -przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych z potencjalnymi uczestnikami programów; -wyłonienie grupy docelowej; 2.Realizacja programu: - przeprowadzenie szkolenia z zakresu wiedzy ekologicznej; - przeprowadzenie warsztatów z ochrony środowiska; - przeprowadzenie zajęć warsztatowych z umiejętności utylitarnych; - organizacja wędrówek szlakami turystycznymi, wycieczek; -organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi, projekcja filmów, pokaz przeźroczy; - przeprowadzenie akcji Czyste Szlaki – uporządkowanie ścieżek turystycznych; -organizacja dyskotek i ognisk; -organizacja Wakacyjnej Zielonej Szkoły w Murzasichle k/Zakopanego kontynuującej edukację regionalną i ekologiczną poprzez zabawę, indywidualne doświadczenia i przeżycia dzieci; - organizacja zajęć rekreacyjno-sportowych; 3.Monitorowanie realizacji projektu: - kontrola przebiegu projektu; 4.Ocena wyników projektu: - kwestionariusze ewaluacji z zakresu edukacji ekologicznej i regionalnej oraz Dnia Ziemi i Akcji Czyste Szlaki; -ewaluacja poprzez zabawy: Wielka Gra Młodego Ekologa, Las naszym przyjacielem – gra terenowa; - rozliczenie finansowe; - sporządzenie sprawozdań; 5.Możliwość kontynuacji: Istnieje możliwość kontynuacji projektu w następnym roku.
MARTA DRABIK AGNIESZKA WOŹNIAK
|